Consument Adviseur

Bouwen of verbouwen met een bouwdepot

Je hebt een huis gekocht maar gaat er nog niet wonen. Het moet eerst nog verbouwd worden. Of misschien wel helemaal nieuw gebouwd. Met een bouwdepot betaal je de kosten voor de verbouwing van je woning.

Zo werkt een bouwdepot

Wij storten een bedrag op een speciale rekening: jouw bouwdepot. Het geld mag alleen worden gebruikt voor kosten die je maakt voor het (ver)bouwen van je huis. Over het geld in je bouwdepot krijg je van ons rente. De hoogte ervan is gelijk aan de hypotheekrente die je betaalt. Voor een nieuwbouwhuis mag je twee jaar gebruikmaken van je bouwdepot. Voor een verbouwing is dat negen maanden. Je mag die periode verlengen met zes maanden, maar je krijgt dan geen rente meer.

De hoogte van je bouwdepot

Bij een bestaand huis stelt een taxateur vast wat de waarde van de woning na de verbouwing is. Je hypotheek mag inclusief bouwdepot maximaal Lees definitie van100 procent van de waarde van je huis na verbouwing zijn. Kies je voor energiebesparende voorzieningen? Dan kun je vaak meer lenen. In het taxatierapport moet exact staan vermeld wat je gaat verbouwen. Gebruik je niet je hele bouwdepot voor de verbouwing? Het bedrag dat overblijft wordt afgelost op je hypotheek.

Je bouwdepot gebruiken

Als je gaat (ver)bouwen, stuur je de bonnen van de kosten die je maakt naar Clarian Wonen. Wij betalen de kosten uit je bouwdepot. Dan kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier. Zorg voor een goede administratie. Hou je aan de regels hieronder:

  • Je stuurt ons een kopie van de betaalde factuur of kassabon (alleen een pinbon is niet voldoende)
  • De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: naam, adres, telefoonnummer, een Nederlands bankrekeningnummer en het KvK-nummer.
  • Ook jouw naam staat op de factuur. En het adres van het huis dat je bouwt of verbouwt.
  • De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.
  • Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.
  • Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren.

Makkelijk regelen via Mijn Clarian Wonen

Je bouwdepot beheer je via Mijn Clarian Wonen. In je persoonlijke omgeving kun je facturen uploaden, wijzigingen doorgeven en het saldo van je bouwdepot checken. Ook zie je wanneer je je rekeningen betaald krijgt. Met Clarian Wonen heb je op elk moment een actueel overzicht. Handig toch?

Eenvoudig bouwdepot

Je kunt je rekeningen eenvoudig online declareren via Mijn Clarian Wonen door een foto van de bonnen en facturen te uploaden. Wij betalen vervolgens de kosten uit je bouwdepot. Dat kan aan jou zijn als je het geld hebt voorgeschoten. Of rechtstreeks aan de aannemer of leverancier.

Maak je gebruik van Mijn Clarian Wonen?

  • Ja, dan kun je 24/7 declaraties indienen in jouw portaal. Klik hier om in te loggen.
  • Nee, maak dan hier een account aan, zodat je 24/7 declaraties kan indienen via jouw portaal. Over een aantal werkdagen krijg je van ons een brief met de nieuwe code en een handleiding van het portaal

     

We beoordelen je declaratie binnen 6 werkdagen. Is je declaratie goedgekeurd? Dan betalen wij het geld binnen 1 werkdag uit. Als je declaratie niet is goedgekeurd laten we je dit weten.

Zodra je declaratie is beoordeeld, ontvang je een notificatiemail dat er een bericht klaarstaat in Mijn Clarian Wonen. Heb je nog geen account? Dan kun je hier een account aanmaken. Binnen enkele dagen ontvang je thuis een brief met de nieuwe code en een handleiding.

Waar moet mijn offerte/factuur aan voldoen voor een betaling uit mijn bouwdepot?

Bij bestaande bouw moet het aflever- of factuuradres gelijk zijn aan het onderpandadres. Bij nieuwbouw mag dit ook het correspondentieadres zijn.

De gegevens van de leverancier moeten op de factuur staan: handelsnaam, KvK-nummer, BTW-nummer en factuurnummer.

Uit de factuur moeten we op kunnen maken wat je gekocht hebt of welke werkzaamheden je hebt laten uitvoeren. Wordt er in de factuur verwezen naar een offerte? Stuur deze dan ook mee.

De datum op de factuur ligt na de datum van het ontvangen renteaanbod.

Een offerte opsturen kan ook. Daar moet wel een betaalbewijs bij zitten. We keren alleen uit als we zien dat je ook hebt betaald.

  • Heeft het bedrijf geen Nederlands bankrekeningnummer? Dan moet je de factuur eerst zelf betalen. Stuur de factuur met het betalingsbewijs als bijlage bij jouw declaratie in. Geef hierbij aan dat je deze declaratie aan jezelf laat uitkeren.
  • Stuur een duidelijke (leesbare) factuur in waar de volgende gegevens op staan: handelsnaam, BTW-nummer en factuurnummer.
  • We accepteren alleen facturen in het Engels of Duits. Vermeld bij een factuur uit Duitsland: ‘Rechnung’ en bij een Engelse factuur ‘Invoice’.

Veelgestelde vragen